Vastint Poland zaprezentował projekt koncepcyjny zespołu biurowo-hotelowego Nova Silesia. Kompleks powstanie w centrum Katowic, w miejscu dawnego hotelu Silesia, zbudowanego w latach 70-tych XX wieku. Projekt będzie składał się z dwóch 14-kondygnacyjnych budynków biurowych, 7-kondygnacyjnego hotelu i podziemnego garażu. Budynki zapewnią ok. 30 000 m2 wysokiej klasy powierzchni biurowej oraz 150 wygodnych pokoi hotelowych w śródmieściu miasta.

Roger Andersson, Dyrektor Zarządzający Vastint Poland mówi: ”Zakończyliśmy prace projektowe. Hotel Silesia, który był nieczynny przez 13 lat, zostanie zastąpiony wielofunkcyjnym kompleksem budynków, który będzie generować ruch i życie w tej części miasta. Nova Silesia wzbogaci znacząco wolumen nowoczesnej powierzchni biurowej, a tym samym zwiększy konkurencyjność Katowic na tle innych miast regionalnych wśród inwestorów”.

Na działce o powierzchni ponad 9 000 m2 przy ul. Ks. Piotra Skargi w Katowicach powstanie hotel o powierzchni około 5 000 m2 oraz dwa budynki biurowe o powierzchni 30 000 m2. Zgodnie z wymogami planu zagospodarowania przestrzennego miasta, co najmniej 70% parterów budynków zostanie przeznaczonych na usługi publiczne. Sam hotel z rozbudowaną, otwartą strefą spotkań i barem w parterze, będzie czynny całą dobę.

Wygląd zewnętrzny budynków odzwierciedla ich charakter: proste, powtarzalne elementy, materiały najwyższej jakości, przywiązanie do detali. Nova Silesia stanowić będzie eleganckie domknięcie zachodniej ściany katowickiego Rynku. Projekt budynków wykonała firma APA Wojciechowski z siedzibą w Warszawie i Trójmieście.

Rafał Kociatkiewicz, Project Manager Vastint Poland mówi: „Konstrukcja biurowców zostanie wykonana z prefabrykowanych elementów żelbetowych, a sama fasada pomyślana jest jako nowoczesna elewacja elementowa. Z jednej strony taka technologia narzuca pewne ograniczenia związane z przestrzenną formą obiektu, zarówno funkcjonalne, jak i estetyczne. Z drugiej strony może jednak zapewnić solidne ramy do stworzenia budynków, które są przemyślane i piękne
w swojej prostocie. Dodatkowo, atutem tego typu realizacji jest szybkość i dokładność montażu, a także fakt, że do wykonania zadania wymagany jest stosunkowo niewielki plac budowy, co w przypadku lokalizacji w centrum miasta ma szczególne znaczenie”.

Wszystkie trzy budynki zostaną zbudowane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i będą certyfikowane zgodnie z międzynarodowymi standardami dla budynków energooszczędnych – LEED na poziomie Gold oraz równolegle według kryteriów certyfikatu WELL, co gwarantuje komfort użytkowników i zapewnia najwyższy poziom proekologicznych rozwiązań.

Zaletą projektu jest jego wyjątkowa lokalizacja w samym centrum Katowic. Działka położona jest na skrzyżowaniu głównych ciągów pieszych: trasy prowadzącej z dworca głównego w kierunku Spodka i Katowickiej Strefy Kultury, oraz trasy, która łączy Stare Miasto i Uniwersytet Śląski z ważnymi węzłami transportu publicznego w rejonie centrum handlowego Supersam.

Od samego początku prac projektowych duży nacisk położono na integrację projektu z otaczającym krajobrazem miejskim. Budynki zostały rozmieszczone w taki sposób, aby zagwarantować swobodny przepływ ruchu pieszego przez teren działki. Pomiędzy biurowcami a Supersamem powstanie ogólnodostępny pasaż dla pieszych, a w środku kompleksu – publiczny plac z dużą ilością zieleni, który będzie pełnić funkcję strefy odpoczynku dla pracowników i przechodniów. Obszar w bezpośrednim otoczeniu budynków zostanie wyrównany, bez wygrodzeń i barier, które mogłyby utrudniać przemieszczanie się osób o  ograniczonej sprawności ruchowej – osób niepełnosprawnych i starszych.

Ruch pojazdów na terenie inwestycji zostanie zredukowany do absolutnego minimum. Z wyjątkiem małego podjazdu dla autobusu i kilku miejsc przed hotelem, wszystkie miejsca parkingowe będą znajdować się w podziemnym garażu. Dla budynków biurowych przewidziano 2-kondygnacyjny garaż, który będzie dostępny dla mieszkańców Katowic w dni wolne od pracy. Dodatkowy mały parking dla gości hotelowych pozwoli na dalsze ograniczenie ruchu kołowego związanego z potrzebami personelu hotelowego w pobliżu skrzyżowania ulic Skargi i Wincklera.

Inwestycja łączy się z istniejącą infrastrukturą rowerową w Katowicach za sprawą bezpośredniego sąsiedztwa ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Wincklera oraz wygodnego dostępu od strony bulwarów rzeki Rawy, sąsiadujących z projektem w północnej części działki. Planowana w projekcie liczba stojaków rowerowych jest zgodna ze standardami kształtowania infrastruktury rowerowej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii z 2018 r.

 

 

Źródło: Vastint