Chcemy pokazać, jak stworzyć bezpieczne miejsce pracy, które zachęci do regularnego przychodzenia do biur i pozwoli zachować kulturę organizacyjną firmy. Wraz z naszymi partnerami staraliśmy się na nowo zdefiniować rolę biura, a także wypracować reguły, które pozwolą w odpowiedni sposób zarządzić jego przestrzenią i odpowiedzieć na bieżące potrzeby. Biuro przyszłości to miejsce, do którego pracownicy chcą, a nie muszą przychodzić. Jest to też przestrzeń sprzyjająca rozwojowi relacji międzyludzkich, wymianie doświadczeń, pomagająca utrzymać równowagę między życiem osobistym a zawodowym – mówi Adam Targowski, dyrektor ds. Zrównoważonego Rozwoju w spółce biurowej Skanska w regionie CEE.

Chcąc zwiększyć poczucie bezpieczeństwa pracowników po powrocie do biur, Skanska opracowała „Care for Life Office Concept”. Znajduje się w nim odpowiedź na pytanie – w jaki sposób urządzić biuro, w którym będzie można spokojnie pracować w dobie pandemii?

1. Więcej pomieszczeń ułatwiających koncentrację
Istotnym motywatorem do pracy w biurze jest przestrzeń, która pomaga się skupić. Praca w oddzielnym, zamkniętym pomieszczeniu zwiększa bowiem efektywność. Zamień otwartą przestrzeń na kilka salek do pracy indywidualnej. Pracownicy docenią również oddzielne pokoje, w których będą mogli odpocząć.

2. Udogodnienia ułatwiające współpracę
Według badania przeprowadzonego na zlecenie Skanski, nadal preferujemy pracę w biurze. Jednak w dobie pandemii musi ono oferować więcej niż dotychczas – powinno być lepsze, wygodniejsze i atrakcyjniejsze niż to, co mamy w domu. Różne przestrzenie, takie jak m.in. salki do pracy kreatywnej, pozwolą nam wybrać najefektywniejszy i najbardziej pasujący nam styl działania, a także zwiększą bezpieczeństwo. Zapewnij miejsce do pracy zespołowej i dodatkowe usługi: kawiarnie, sale gier, pokoje z fotelami do masażu, pokoje do drzemek czy przestrzenie fitness.

3. Korzystanie z sal konferencyjnych w czasie pandemii
W dobie pandemii liczba osób w salach konferencyjnych powinna zostać ograniczona. Czujniki rejestrujące dane o obłożeniu umożliwią kontrolę liczby uczestników spotkań. Należy zapewnić większą elastyczność przestrzeni biurowej – w razie braku możliwości zorganizowania spotkania w salce, zaaranżuj w tym celu otwartą przestrzeń.

4. Optymalizacja dzięki rozwiązaniom PropTech
Symulacje komputerowe, korzystające z prawdopodobieństw statystycznych, coraz częściej skłaniają najemców do bardziej optymalnego wykorzystania przestrzeni. Czujniki, mapy ciepła i monitorowanie ruchu już teraz wspierają w podejmowaniu takich decyzji.

5. Biurko szersze niż 1,6 metra
Dystans społeczny wpłynął również na umeblowanie biur – jest to tzw. „zasada sześciu stóp”. Polega ona na dostosowaniu przestrzeni biurowych tak, by umożliwić zachowanie odległości sześciu stóp (1,83 m). Powinno się korzystać z biurek o szerokości co najmniej 1,6 metra. Rzędy biurek powinny stać w odstępie 2 metrów, by stworzyć bezpieczne przejścia.

6. Zakaz współdzielenia biurka
Współdzielenie biurka to powszechne rozwiązanie stosowane w elastycznych biurach. W trakcie pandemii lepiej zrezygnować ze współdzielenia. W ciągu dnia stanowisko pracy powinno być przypisane tylko jednej osobie. Dokładna dezynfekcja miejsca pracy to również priorytet, o którym nie można zapomnieć.