Rok 2018 był ukłonem pracodawców w stronę pracowników. - Projektowaliśmy przestrzenie, które swoim wyglądem i funkcjonalnością miały przede wszystkim przyciągać młode talenty i pomóc w ich zatrzymaniu. Budżet na przestrzenie przeznaczone dla pracowników nierzadko przekraczał ten inwestowany w pomieszczenia reprezentacyjne. Jako projektant przestrzeni każdego dnia pracuję nad tym aby w tym co robię odzwierciedlać potrzeby i oczekiwania naszych klientów. Często jednak klient nie do końca zdaje sobie sprawę z tego, czego potrzebuje lub co chciałby otrzymać. Wymaga to od nas stałej czujności i uświadamiania klientów w zakresie praktycznych plusów i minusów "modnych" rozwiązań, a także tego, dokąd pod względem designu zmierza rynek przestrzeni komercyjnych w najbliższym czasie - mówi Danuta Barańska, dyrektor kreatywna Tétris, firmy zajmującej się projektowaniem i wykonawstwem przestrzeni komercyjnych.

Wszystko wskazuje na to, że podczas planowania i aranżacji przestrzeni głównym celem stawianym architektom wciąż będzie zadowolenie pracownika i klienta. Pomysły stawiane przed nowoczesnym designem będą się skupiać na poprawieniu odporności pracownika na stres, pomoc w skupieniu, efektywności i produktywności oraz obniżenie współczynnika zachorowań. Ogólnym trendem będzie zapewne well-being w połączeniu z zielenią i naturalnymi wykończeniami.

Jednym z trendów mogą się okazać przestrzenie pozwalające na nowe doświadczenia nie często spotykane dotychczas w obszarze biur, jak ściany do wspinaczki, zjeżdżalnie czy pokoje do medytacji. Tetris wykonywał w biurach pokoje do masażu, symulatory golfa, sale do gier wideo czy sale bilardowe. Tego typu pomieszczenia, które jeszcze kilka lat temu były rzadko spotykanymi ciekawostkami dziś są już powszechnie stosowane w większych biurach.

Innym trendem, którego początki już obserwujemy, to dążenie do tworzenia przestrzeni aktywnych, które możemy tworzyć i zmieniać w zależności od potrzeb chwili. Mobilne zielone ściany, lekkie meble czy siedzenia w postaci worków pozwalają na szybkie wydzielenie strefy potrzebnej do dyskusji tworząc jednocześnie przestrzeń ciekawą i inspirującą do kreatywnej pracy.

- Projektując biura JLL jednym z wyznaczników i założeń nowej przestrzeni było stworzenie ciekawych i zróżnicowanych przestrzeni pobudzających do kreatywnego myślenia lub pozwalających na skupienie w kontraście do przestrzeni open space, które zostały zaprojektowane w minimalistycznej formie – potwierdza Barańska.

Połączenie designu biofilicznego z industrialnymi elementami również wydaje się nie tracić na popularności. Coraz częściej spotykane są też ściany z naturalnym mchem i elementy w wykończeniu prawdziwym drewnem.

Stawiając na produktywność

Design biura z czasem nabiera coraz więcej funkcji, a przed projektantami stawianych jest coraz więcej zadań, od których właściciele powierzchni uzależniają przyszłość swojego biznesu. Projekt ma odzwierciedlać wizerunek, wpisywać się w ideały firmy, podnosić produktywność pracowników i jednocześnie sprawić, aby w pracy czuli się jak w domu. - Pogodzenie tak wielu, często sprzecznych ze sobą aspektów może wydawać się niemożliwe, a jednak projektanci odnoszą na tym polu ogromne sukcesy - zauważa Barańska.

Jednym z rozwiązań, jakie można zastosować w celu poprawienia produktywności pracownika jest zapewnienie mu warunków do pracy w ciszy i skupieniu. Coraz popularniejsze pomieszczenia typu Biblioteka pozwalają pracownikom na stałe pracującym w przestrzeniach otwartych na pracę w ciszy. Jednak pomieszczenia tego typu spełniać mogą swoją rolę tylko i wyłącznie przy ścisłym przestrzeganiu pewnych zasad. Często zdarza się, że „Biblioteki” traktowane są jak sale spotkań czy przestrzenie do pracy kreatywnej, uniemożliwiając tym samym wykorzystanie ich celowej funkcji. Biblioteki powinny być miejscem gdzie pracuje się w ciszy, nie prowadzi rozmów i zawsze wycisza telefony. - Jednocześnie są to przestrzenie na tyle oderwane od regularnego trybu pracy biura, że często możemy tu trochę poszaleć z designem, tworząc np. pokoje tematyczne, jak to zrobiliśmy w biurze JLL, lub stylizować je na klasyczną bibliotekę, jak to zaproponowaliśmy w biurze Kantar w Centrum Praskim Koneser - podkreśla Danuta Barańska.

Coraz popularniejsze są też sale spotkań dedykowane dla konkretnego zespołu. Pozwala to na aranżowanie przestrzeni przez zespół pracujący nad projektem zapewniając, że nikt nie zetrze z tablicy kluczowych informacji. Ułatwia to pracę przy długoterminowych projektach, pozwalając na zamieszczanie na tablicach czy ścianach potrzebnych materiałów.

Sam wygląd biura również wpływa na użytkowników. Monotonia podobnych biurek może być nużąca, dlatego warto ją przerwać małym, ale kolorowym hushroomem czy tematyczną salą konferencyjną.

Jeśli kadra pracownicza firmy składa się w dużym stopniu z ludzi młodych, czyli pokolenia tzw. millenialsów, warto pomyśleć o graficznych elementach przypominających młodemu pokoleniu o tym, dlaczego codziennie przychodzą do pracy i co chcą tym osiągnąć. Dla tego pokolenia bardzo ważne jest, często niejasne dla starszych pokoleń, poczucie, że są częścią czegoś ważnego, czegoś większego niż oni sami. Dlatego warto zainwestować w wizualne elementy przestawiające rolę marki, dla której pracują, czy inspirujące hasła, które pomogą im nie tracić z oczu swojego celu.

Detal ma znaczenie

Biuro atrakcyjne wizualnie w oczywisty sposób pozostanie na dłużej w pamięci odwiedzających. Można tu jednak pójść o krok dalej i spróbować zachęcić odwiedzających czy pracujących w biurze ludzi do promocji biura, a co za tym idzie również marki, na własnych kanałach mediów społecznościowych. Nieduże fragmenty ścian w intensywnych, fotogenicznych kolorach czy rozmaite geometryczne wzory i konstrukcje mogą stanowić znakomite tło do zdjęć, które odwiedzający chętnie udostępniają na swoich profilach społecznościowych. Podobnie wykorzystywane są też duże lustra.

- W naszych realizacjach często chętnie współpracujemy z artystami do tworzenia ciekawych murali i grafik, które mają charakter unikatowy i pozwalają odejść od typowych seryjnych fototapet spotykanych w wielu miejscach - dodaje Barańska.

Rzucając światło na przestrzeń pracy

Projektując przestrzeń należy też pamiętać o dwóch niezwykle ważnych parametrach, mających kluczowe znaczenie dla ogólnego zadowolenia użytkowników. Są to: światło i akustyka.

Jeśli chodzi o akustykę, producenci mebli, wykładziny, podług i sufitów proponują szeroką gamę możliwości oferując rozmaite wykończenia pochłaniające dźwięk i poprawiających akustykę otwartych przestrzeni. Kwestia oświetlenia jest trochę bardziej skomplikowana. Wyniki wielu badań wskazują na to, że światło niebieskie, emitowane m. in. Przez monitory, powoduje obniżenie poziomu melatoniny, powodując problemy z zasypianiem, a co za tym idzie narastające zmęczenie. Na ten problem niektórzy producenci żarówek zaproponowali rozwiązanie w postaci światła zmieniającego tonację w zależności od pory dnia. Interesujące oświetlenie również może sprawić, że przestrzeń biurowa będzie zarówno przyjazna dla oczu jak i wyjątkowa pod względem estetycznym.

- Tę wyjątkowość, jak również wpływ na użytkowników możemy też osiągnąć za pomocą umiejętnie zastosowanej kolorystyki - dodaje dyrektor kreatywna Tétris.

Kolor czerwony wywołuje silne emocje, ale też pobudza apetyt. Dlatego często wykorzystywany jest w logotypach restauracji i w szeroko pojętej gastronomi. Badania wykazują też, że czerwony sprawia, ze gorzej radzimy sobie podczas egzaminów i zadań wynikowych. Kolor ten kojarzy się z niebezpieczeństwem i porażką, przez co znacznie obniża naszą motywację. Może jednak pobudzać i motywować do wysiłku fizycznego, znajdzie zatem zastosowanie np. w pomieszczeniach siłowni.

Żółty, to kolor pogodny i ciepły, ale może męczyć oczy i pobudzać dzieci do płaczu. Sprawdzi się świetnie w przestrzeniach do pracy kreatywnej, rozbudzając umysł i pomagając w pozytywnym podejściu do problemów.

Niebieski to kolor najczęściej wybierany przez mężczyzn. Generalnie barwa ta uspokaja, pobudza kreatywność i tłumi apetyt. Jest to kolor, który pomaga w skupieniu i w jasnej komunikacji.

Zielony to kolor równowagi, który jest wyjątkowo przyjazny dla oczu. Pomaga w uspokojeniu w stresujących sytuacjach. Należy jednak pamiętać, że każdy kolor występuje w rozmaitych tonacjach i nasyceniu, które nie pozostają bez znaczenia w oddziaływaniu na człowieka.

Jakie biura będziemy tworzyć w 2019 roku?

Odpowiedź na to pytanie przyniesie czas i zgłaszający się ze swoimi oczekiwaniami klienci. - W szerszym spojrzeniu, uważam, że w roku 2019 będziemy projektować ze szczególnym naciskiem na zagadnienia takie jak: wellness, biophilic i zero waste - podsumowuje Danuta Barańska. Jednak niezależnie od tego, jakie kolejne funkcje będzie musiała spełniać przestrzeń biurowa w nadchodzącym roku, dzięki wyobraźni i pomysłowości naszych architektów będziemy odpowiadać na nie nowymi pomysłami. Najważniejsze jednak, to pamiętanie o tym, że ciekawe i przyjazne biuro nie musi być drogie, mieć zjeżdżalni zamiast schodów i karuzeli, aby przykuć uwagę i zapaść w pamięć. Często wystarczy dobry pomysł, aby sprawić, że nasze otoczenie stanie się czymś wyjątkowym.

 

Źródło: Property Design