Wielu deweloperów biurowych oraz właścicieli nowoczesnych biurowców w Polsce już eksperymentuje z nowymi sposobami wykorzystania przestrzeni i strategiami pozwalającymi na utrzymanie zaangażowania pracowników. Wprowadzane dziś innowacje mają szanse stać się powszechnymi rozwiązaniami w całym sektorze w ciągu tej dekady.

Młodzi, wykwalifikowani specjaliści, szybko rosnący segment powierzchni flex, wysokiej jakości udogodnienia, m.in. centra fitness, restauracje i przedszkola, nowoczesne technologie i najwyższej klasy design – wszystko to sprawia, że sektor biurowy w Polsce wyznacza kierunki rozwoju innym krajom w Europie Środkowej i Wschodniej. Tempo zmiany, z którą w Polsce aktualnie mamy do czynienia, będzie jednak zależeć od szeregu czynników, w tym wieku samego budynku.

„Dużą zaletą polskiego rynku jest fakt, że wiele budynków powstało nie później niż kilkanaście lat temu, co czyni nas stosunkowo młodym sektorem biurowym. To sprawia, że wiele nieruchomości wymaga stosunkowo niewielkich modernizacji, które dostosują miejsca pracy od aktualnych potrzeb pracowników, aniżeli istotnych i czasochłonnych prac w tych obiektach”, mówi Jakub Zieliński, Lider Zespołu Doradztwa ds. Środowiska Pracy, JLL.

Zmiany te są napędzane przez rynek pracy, który przyciąga wiele międzynarodowych korporacji reprezentujących sektor usług dla biznesu, a także firmy finansowe i technologiczne. Jak wynika z danych JLL, centra usług biznesowych odpowiadają już za wynajęcie 3 mln mkw. powierzchni, a dynamika rozwoju tej branży pozwala spodziewać się kolejnych wzrostów.

„Wiele z tych firm zatrudnia młodych pracowników, którzy chcą pracować na przestrzeniach umożliwiających pracę w grupie. Co ważne, projektując biuro skupiamy się nie na branży najemcy, ale specyfice poszczególnych zespołów, które tworzą daną firmą”, dodaje Jakub Zieliński.

Jak ewoluują biura w Polsce? Oto pięć najważniejszych kierunków:

1. Wellbeing w centrum uwagi

Wraz ze wzrostem konkurencji o przyciągnięcie i zatrzymanie najlepszych specjalistów, pracodawcy zastanawiają się, jak stworzyć środowisko pracy, które będzie pozytywnie oddziaływać na zdrowie, zaangażowanie i zadowolenie zespołu.

„Zaprojektowanie przyjaznej przestrzeni biurowej wychodzi daleko poza zaaranżowanie miejsc, które będą wypełnione zielenią i wyposażone na przykład w hamaki czy strefy gier. Pracownicy coraz bardziej zwracają uwagę na to, jak miejsce pracy wpływa na ich kondycję i samopoczucie oraz oczekują, że firma będzie ich wspierać w dbaniu o własne zdrowie”, tłumaczy Jakub Zieliński.

2. Desk sharing zdobywa zwolenników

Obecnie jedynie 15% polskich pracowników korzysta z tzw. desk-sharingu, co zdaniem Jakuba Zielińskiego może być spowodowane kulturą organizacyjną wielu firm, w których przypisane biurka były dotąd jedynym sposobem pracy.

„Nierzadko na biurkach możemy zobaczyć zdjęcia rodziny, kwiaty i inne osobiste drobiazgi sygnalizujące, że to miejsce pracy jest przypisane konkretnej osobie. Ale to się zmienia, ponieważ firmy stają się coraz bardziej elastyczne i przeznaczają coraz więcej przestrzeni na miejsce służące na przykład burzom mózgów”, tłumaczy Jakub Zieliński.

3. Więcej miejsca na pracę zespołową

Firmy mogą przeznaczać coraz mniej miejsca na pracę przy tradycyjnym biurku, jednocześnie jednak rośnie udział bardziej nieformalnych stref, takich jak kuchnie czy pokoje do pracy kreatywnej.

„Równocześnie jednak firmy inwestują w zaprojektowanie przestrzeni, które będą skłaniać pracowników do częstszych interakcji i pracy w grupie. Przykładem jest nowe biuro Coca Cola HBC w Business Garden”, zwraca uwagę Jakub Zieliński.

4. Firmy częściej odświeżają design swoich biur

Biura są teraz przeprojektowywane co około 5-10 lat, a nie co 15 lat, jak to było dekadę temu.

„Firmy zmieniają układ swoich przestrzeni biurowych częściej niż kiedykolwiek wcześniej, decydując się na elastyczne wykorzystanie powierzchni, co umożliwia szybsze i łatwiejsze dostosowanie jej do zwinnych modeli biznesowych”, dodaje Jakub Zieliński.

To oznacza, że zarówno meble, jak i inne elementy wyposażenia muszą być łatwe do przenoszenia. Przykładem mogą być akustyczne ścianki, używane do dzielenia przestrzeni, zamiast wbudowanych sal konferencyjnych.

5. Inteligentne biura

Rozwiązania służące rezerwacji salek konferencyjnych, aplikacje związane z jakością powietrza i oświetlenie sterowane czujnikami stają się w Polsce coraz bardziej popularne.

„Pracownicy oczekują, że wiele udogodnień biurowych będzie dostępnych z poziomu ich telefonów. Pod względem zaawansowania dotrzymujemy kroku krajom Europy Zachodniej”, mówi Jakub Zieliński.

6. Kierunek na przyszłość?

Podobnie jak w innych krajach europejskich, głównym wyzwaniem stojącym przed pracodawcami jest stworzenie miejsca pracy, które spełnia zmieniające się potrzeby i oczekiwania współczesnych specjalistów.

„W miejscu pracy chodzi przede wszystkim o doświadczenie, a Polacy poszukują firm, które wspierają kulturę współpracy i które odzwierciedlają ten aspekt w projektach swoich biur”, podsumowuje Jakub Zieliński.

 

 

Źródło: JLL